Retrospektywa wielkiej Kruszewskiej

| ELIZA ZIEMIŃSKA

24 kwietnia 2012 | Wydarzenia

Nie tak dawno mieliśmy okazję podziwiać design lat 50. i 60. na wystawie „Chcemy być nowocześni” w warszawskim Muzeum Narodowym. Teraz czas przyszedł na prezentację jednej z najważniejszych postaci z grona twórców polskiego designu. Obchodząca 60. lecie pracy twórczej, Teresa Kruszewska, wreszcie doczekała się wystawy obejmującej całokształt twórczości.

Nie tak dawno mieliśmy okazję podziwiać design lat 50. i 60. na wystawie „Chcemy być nowocześni” w warszawskim Muzeum Narodowym. Teraz czas przyszedł na prezentację jednej z najważniejszych postaci z grona twórców polskiego designu. Obchodząca 60. lecie pracy twórczej, Teresa Kruszewska, wreszcie doczekała się wystawy obejmującej całokształt twórczości.

– Tworzenie wystawy było dużym wyzwaniem, ale przede wszystkim prawdziwą przyjemnością, ponieważ mamy tu do czynienia z bardzo ciekawą i zdolną projektantką – mówiła podczas wernisażu w galerii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Krystyna Łuczak-Surówka, kuratorka wystawy.

Twórczość Teresy Kruszewskiej jest bardzo różnorodna. Choć większość jej projektów, które oglądamy, to krzesła i fotele, łączy je coś jeszcze. W każdym meblu widać konsekwentnie przeprowadzoną myśl o funkcji i o jak najskuteczniejszym zastosowaniu materiału, których w PRL-u brakowało, albo wcale nie było. Doskonałą ilustracją tej walki jest fotel wykonany z odpadów poprodukcyjnych z Fabryki Mebli Giętych w Radomsku.

– Byłam zmuszona sama szukać i wymyślać materiały do moich projektów – mówi Teresa Kruszewska.

Oprócz licznych obiektów, wypożyczonych z muzeów i od kolekcjonerów z całej Polski, na ekspozycji znalazła się rekonstrukcja znanego krzesła Muszelka, przeprowadzona pod czujnym okiem samej projektantki. Był to mebel, który można było nie tylko oglądać, ale także usiąść i sprawdzić, czy rzeczywiście zasługuje na swoją sławę.

– Marzy mi się wystawa, gdzie będzie można dotknąć i wypróbować każdego eksponatu – przyznała Krystyna Łuczak-Surówka.

Teresa Kruszewska (ur. 1927) pochodzi z Warszawy, tutaj zdawała maturę, uczyła się w Miejskiej Szkole Zdobniczej, a następnie w Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończyła w 1952 roku, broniąc dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz. Studiowała pod kierunkiem prof. Jana Kurzątkowskiego – wizjonera i eksperymentatora, wyprzedzającego o wiele lat „nowoczesność” przełomu lat 50. i 60. Odbyła też praktykę w pracowni najsłynniejszego fińskiego projektanta Alvara Aalto. Przez lata stworzyła kilkadziesiąt znakomitych projektów, jak kolekcje mebli dla dzieci czy też szereg rozmaitych foteli dla polskich producentów. Z myślą o najmłodszych projektowała także zabawki. W ciągu kilkudziesięciu lat czynnej pracy projektowej była m.in. związana ze Spółdzielnią Artystów „Ład”, prowadziła także Pracownię Projektowania Mebli na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. Dziś jej krzesło oglądać można m.in. w prestiżowym Muzeum Vitry (stworzyła je podczas pobytu na stypendium w Stanach Zjednoczonych).

Wystawa trwa do 30 kwietnia, Salon Akademii, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Krakowskie Przedmieście 5 (wejście od Traugutta).

no images were found

Powiązane artykuły:

Virgil Abloh w duecie z marką Vitra zaprezentował ekscytującą wizję przyszłości

Mieszkania jutra

Weil am Rhein | 21 lipca 2020

Wizja duetu Vitra x Virgil Abloh nie każdemu przypadnie do gustu

Fascynująca filmowa opowieść o ikonach meblarstwa. Koniecznie musicie to zobaczyć!

Ocean krzeseł

Weil am Rhein | 12 maja 2020

Fascynująca filmowa opowieść o ikonach meblarstwa

Fotel Tulipan, jeden z najpiękniejszych projektów okresu PRL, wreszcie dostępny

Tulipan

Radomsko | 25 marca 2020

Marzenie Teresy Kruszewskiej w końcu się spełniło

Perełki na drugiej edycji Desa Design Days. Do oglądania i kupowania

Perełki

warszawa | 28 marca 2019

30 i 31 marca odbędzie się druga edycja Desa Design Days.

Vitra po raz pierwszy wprowadza do produkcji oryginalne Radio Eames

Radio Eames

Weil am Rhein | 31 stycznia 2019

Vitra po raz pierwszy wprowadza do produkcji oryginalne Radio Eames.

Architektura niepodległości w Europie Środkowej

O niepodległości

Kraków | 6 stycznia 2019

„Architektura niepodległości w Europie Środkowej".