RED DOT DLA CZERWONYCH POMIDORÓW!

MAC



1.8.2012

WYDARZENIA

Są kolejne Red Doty dla Polski! W kategorii Communication Design 2012 "Czerwoną Kropką” wyróżniono system identyfikacji dla Gospodarstwa Ogrodniczego Łęgajny, stworzony przez Monika Ostaszewska-Olszewska Studio i Para-Buch oraz kalendarz ścienny stworzony przez Ericpol i Mill Studio.
Konkurs, nazywany "designerskim Oscarem" odbywa się od kilkudziesięciu lat, i jest podzielony na trzy części. Najpierw o nagrodach dowiadują się laureaci w kategorii produktowej, nieco później sukces mogą świętować twórcy w specjalizujący się w komunikacji wizualnej oraz projektujący koncepty.

Przedstawiciele konkursu w tym roku częściej niż zwykle wysyłali informacje o nagrodach przyznanych polskich firmom i projektantom. Ostatnio znów dotarły do nas dobre wieści o dwóch kolejnych nagrodach. Jury postanowiło nagrodzić Gospodarstwo Ogrodnicze Łęgajny za system identyfikacji wizualnej, który przygotowała Monika Ostaszewska-Olszewska wspólnie z Zofią Konarską i Katarzyna Minasowicz ze studia Para-Buch.

Przygotowanie całego systemu zajęło projektantkom prawie dwa lata. W jego skład wchodzi identyfikacja wizualna, gadżety promocyjne oraz seria opakowań dla producenta pomidorów.

- To najnowocześniejsze w Polsce, a może i w Europie gospodarstwo ogrodnicze, hołdujące jednak tradycyjnym wartościom. Przygotowanie systemu polegało więc na znalezieniu "złotego środka" pomiędzy nowoczesnymi technologiami produkcji a odwołaniami do historii gospodarstwa, które od lat jest mocno wpisane w świadomość konsumentów oraz lokalnej społeczności. Od lat przecież to gospodarstwo jest synonimem najlepszych pomidorów - mówi Monika Ostaszewska-Olszewska. Dodaje również, że w pracy nad projektem miała dużo swobody. - Chciałyśmy aby nasz pomysł podkreślał "swojskość" związaną z uprawą pomidorów a jednocześnie by kreował pewną wartość dodaną. Chyba się udało, ponieważ zaprojektowane przez nas opakowania są już eksponowane w sklepach wraz z produktami, co jest niezwykle rzadką praktyką - dodaje projektantka.

Co istotne, projekt dla gospodarstwa Łęgajny z założenia miał odróżniać się od innych funkcjonujących na rynku opakowań nie tylko użytymi rozwiązaniami graficznymi, ale także bardzo wysoką jakością. I tak wizytówką gospodarstwa stało się logo nawiązujące do pieczęci, w którym zastosowano ilustracyjny symbol pomidora. Z kolei typografia kojarzy się z pnączami krzewu pomidorowego. Opakowania są tak przygotowane, że mogą tworzyć "większe całości", układając się niczym puzzle. Z kolei system kolorów, metek i ikon odpowiadających poszczególnym odmianom pomidorów ułatwia prace magazynierom oraz klientom. Wszystkie rozwiązania mają pomóc w trafieniu zarówno do klientów w dużych miastach jak i mniejszych ośrodków. Projektantki przyznają, że praca nad identyfikacją była wyzwaniem, także z powodów czysto technicznych. Zwykle nikt z nas nie zna nazw pomidorów, a my w krótkim czasie musiałyśmy poznać nazwy i specyfikę kilkunastu ich odmian i co najważniejsze, usystematyzować je - wyjaśnia Monika Ostaszewska-Olszewska. W przygotowanym systemie ważne stały się także towarzyszące mu gadżety. - Nasz projekt poza wszelkimi innymi wartościami zwraca również uwagę na idee "slow life", które nieustannie chcemy podkreślać - przyznaje.

Red Dot jest więc ukoronowaniem prawie dwuletnich wysiłków. - Kilka lat temu gdy zaczynałyśmy naszą projektową przygodę, taka nagroda wydawała się nieosiągalna, choć nie ukrywam, że zawsze bardzo chciałyśmy się zmierzyć z tym konkursem. Czerwona kropka jest marzeniem wielu projektantów. Było też i naszym. Mogę więc śmiało powiedzieć, że marzenia się spełniają - cieszy się Monika Ostaszewska-Olszewska.

Powody do radości mają też inni polscy twórcy. Jak poinformowało nas Design Zentrum Nordrhein Westfalen, które konkurs organizuje, w tym roku w kategorii "kalendarz" nagrodę otrzyma spółka Ericpol za projekt Agilendara, stworzony wspólnie z Mill Studio - oryginalnego kalendarza, którego projekt jest oparty na metodologii Agile. Nadzór techniczny nad tym projektem sprawowało krakowskie biuro Pomarańczowa Strefa. Agilendar to kombinacja słów agile (zwinny) i calendar (kalendarz). Jest przeznaczony dla klientów - dostawców telekomunikacyjnych i firm technologicznych wymagających pracy w metodologii Agile. Charakterystyczną cechą metody - a zarazem jej symbolem - są żółte karteczki typu post-it, które służą jako narzędzie komunikacji podczas prowadzenia projektów. - Kalendarz oparty na symbolice Agile miał się stać znakiem rozpoznawczym Ericpola i zwiększyć naszą rozpoznawalność jako eksperta w zakresie prowadzenia dużych projektów "zwinnymi" metodami. Red Dot to wielkie wyróżnienie i dowód na to, że na każdym poziomie działalności naszej firmy można być kreatywnym, innowacyjnym i zbierać najlepsze noty na świecie - mówi Jan Malkiewicz autor pomysłu i współtwórca kalendarza odpowiedzialny w Ericpol za komunikację i marketing.

Tegoroczne nagrody to kolejne wyróżnienia communication design dla polskich firm i twórców. Przypomnijmy, że w zeszłych latach wyróżniono m.in. Grupę Ptasia 30 (identyfikacja wizualna wystawy „My Berlinczycy!”), Mamastudio (system informacji wizualnej dla Centrum Nauki Kopernik), Touch Ideas (projekt opakowania piwa Łomża Niepasteryzowane), White Cat Studio (identyfikacja Netii) czy oprawę graficzną TVN Warszawa, przygotowaną przez Velvet Mediendesign.

Więcej: www.red-dot.de, www.monikaostaszewska.com, www.para-buch.pl, www.ericpol.pl

Identyfikacja wizualna dla gospodarstwa uprawiającego pomidory otrzymała nagrodę Red Dot. fot. Chlistowska Photo Atelier

W skład całego systemu skład wchodzi identyfikacja wizualna, gadżety promocyjne oraz seria opakowań dla producenta pomidorów. fot. fot. Chlistowska Photo Atelier

Opakowania są tak przygotowane, że mogą tworzyć "większe całości", układając się niczym puzzle. fot. Chlistowska Photo Atelier

Specjalne opakowania powstały dla różnych odmian pomidorów. fot. Chlistowska Photo Atelier

Opakowania coraz chętniej eksponują handlowcy. fot. Chlistowska Photo Atelier

Projekt kojarzy się z pnączami krzewu pomidorowego. fot. Piotr Czechowski