PROJEKTANCI POMAGAJĄ OSZCZĘDZAĆ ENERGIĘ

MM

29.8.2011

WYDARZENIA

Marka Muji zaprosiła kilkudziesięciu projektantów z całego świata do akcji, która może pomóc w oszczędzaniu energii. Bo m.in. z tym problemem boryka się obecnie cała Japonia.
Marcowe trzęsienie ziemi oraz tsunami wywołały kryzys energetyczny w całej Japonii. Z tego powodu zarówno firmy jak i zwykli mieszkańcy zostali zmuszeni do oszczędzania energii elektrycznej. W całym kraju przedsiębiorstwa rezygnują z dodatkowego oświetlenia, wyłączają neony czy podświetlane reklamy. Z kolei sami mieszkańcy starają się rzadziej korzystać z urządzeń domowych. Duże japońskie korporacje postanowiły również zrezygnować z obowiązujących dość surowych zasad ubioru wśród swoich pracowników, i zalecają stosowanie w pracy lżejszych strojów: wszystko po to, by ograniczyć pracę klimatyzatorów.

Również znana na całym świecie marka Muji również przyłączyła się do akcji oszczędzania energii i symbolicznie pomaga w walce ze skutkami tsunami organizując projekt Enjoy! () Energy. Do swojego przedsięwzięcia zaprosiła projektantów, architektów, grafików, kreatorów mody z całego świata (wśród nich znaleźli się m.in. Ross Lovegrove, Kenya Hara, Jasper Morrison, Konstantin Grcić, John Maeda). Ich zadanie polegało na uzupełnieniu nawiasu w tytułowym haśle projektu: Enjoy! () Energy oraz wyrysowaniu, czym dla nich jest energia w życiu codziennym.

Dla architekta Sou Fujimoto energia jest drzewem, a w swoim rysunku zasugerował, aby budować domy z wyrastającymi z nich drzewami. Konstatntin Grcic z kolei postawił na słowo "bird", które znalazło odzwierciedlenie w rysunku z ptasim radiem - to sugestia, byśmy swoje iPhone'y i iPady odłączyli od zasilania i próbowali połączyć się z dźwiękami natury.

Grafik Makoto Umebara w swoim rysunku zaproponował z kolei, by wykorzystać energię tysięcy ludzi, którzy codziennie przechodzą przez bramkę na stacji Shibuya w Tokio. Ross Lovegrove postawił na słowo "creative" i myślenie o projektowaniu jako sposobie eliminacji odpadów.

Są to symboliczne gesty projektantów, jednak marka ma nadzieję, że ich głos zostanie usłyszany i przyczyni się do ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Cała akcja potrwa do marca przyszłego roku. - Pomysł powstał spontanicznie, bez wielkiego szumu informacyjnego, marka Muji zainteresowała nią twórców na co dzień z nią związanych. Do mieszkańców Japonii oraz krajów, w których Muji ma swoje salony, dociera za pośrednictwem strony internetowej oraz profilu na Facebooku. Wiemy, że akcja cieszy się ciepłym przyjęciem - przyznaje Magdalena Garncarek z biura prasowego Muji Polska.

Przegląd wszystkich szkiców wraz z krótkimi autorskimi komentarzami można obejrzeć na www.muji.net

W akcji wzięło udział kilkudziesięciu twórców. fot. ARC

Szkic wraz z wpisem Konstantina Grcica. fot. ARC

Wpis Rossa Lovegrova. fot. ARC

Rysunek grafika Makoto Umebary. fot. ARC