POCZUJ SIĘ JAK SENIOR


MM

20.1.2012

WYDARZENIA

Zakładamy kombinezon i czujemy się jak nasze babcie oraz dziadkowie. Mamy problem z chodzeniem, zginaniem się czy sięganiem po butelkę z mlekiem na wysokiej półce. W tych kombinezonach młodzi ludzie testują, jak czują się starsi konsumenci, którzy wkrótce zdominują społeczeństwo. Projektując, nie można o nich zapominać!
Projektując przedmioty i usługi wciąż niewielu twórców jest w stanie "wczuć się" w sytuację osób z myślą o których powstają kolejne rozwiązania. Wiele osób starszych wielokrotnie spotkało się z sytuacją, gdy w dużym sklepie artykuły dla nich przeznaczone muszą znajdować się akurat na najwyższej półce, a np. specjalne obuwie trekkingowe dla seniorów jest tak skonstruowane, że ich założenie na nogi wymaga nie lada wysiłku. Specjalne ubiory, które symulują sytuację osób w wieku lat 70. zaproponowali naukowcy z Massachusetts Institute of Technology. Jego sekcja AgeLab zajmuje się "przekładem" najnowszych technologii na praktyczne rozwiązania. MIT współpracuje z naukowcami z bardzo różnych dziedzin czy przedsiębiorcami, aby możliwie w dokładny sposób określić jak w przyszłości będziemy żyć czy pracować.

Niecodzienny symulator ma pomóc zrozumieć, zwłaszcza młodym projektantom, sytuację w jakiej znajdują się odbiorcy ich obiektów czy usług. Ma to znaczenie nie tylko w tym najbardziej egoistycznym wymiarze: projektanci też przecież za kilkanaście-kilkadziesiąt lat staną się seniorami. Problem ma także szerszą perspektywę: społeczeństwa na całym świecie starzeją się i wydłuża się średnia ludzkiego życia. Specjaliści, zresztą nie tylko z MIT AgeLab przewidują, że osoby po 70. roku życia będą w nieodległej przyszłości potężną grupą, która stanie się jedną z największych sił konsumpcyjnych. Innymi słowy firmy z bardzo różnych dziedzin swoją produkcję będą musiały "ustawiać" właśnie pod tych konsumentów. Co więcej, wraz ze wzrastającą średnią długością ludzkiego życia przybywa potrzeb, których najnormalniej w świecie kiedyś nie było (dla przykładu - w roku 1900 średnia długość życia w krajach uprzemysłowionych wynosiła 50 lat). Teraz osoby po 65. urodzinach chcą wieźć nadal szczęśliwe i aktywne życie, pozbawione chorób i uciążliwości związanych ze starzeniem się.

Symulator w postaci kombinezonu nazywa się Agnes (Age Gain Now Empathy System). Po jego włożeniu czujemy, jak chwilowo słabnie nam wzrok, sztywnieje kark, słabnie chód, zmniejsza się zasięg ramion - słowem pojawiają się najczęstsze objawy starzenia się organizmu. Agnes jest więc narzędziem, dzięki któremu projektanci stawiają kolejny krok do przodu. Zamiast długich rozmów z przyszłymi użytkownikami mogą po prostu na czas badań poczuć się jak oni, z wszelkimi ograniczeniami.

Więcej: www.agelab.mit.edu


Specjalne ubiory, które symulują sytuację osób w wieku lat 70. zaproponowali naukowcy z Massachusetts Institute of Technology. fot. Materiały prasowe

Symulator w postaci kombinezonu nazywa się Agnes. fot. Materiały prasowe

To narzędzie, dzięki któremu projektanci stawiają kolejny krok do przodu. fot. Materiały prasowe