Antologia najważniejszych tekstów o designie już od poniedziałku w sprzedaży. fot. Materiały prasowe

O PROJEKTOWANIU NIEMAL WSZYSTKO, CZYLI ANTOLOGIA „WIDZIEĆ/WIEDZIEĆ”

MM

22.4.2011

WYDARZENIA

Inspiracji można szukać wszędzie, kluczowym często staje się zagadnienie, czy korzystamy z właściwych drogowskazów. Poszukiwanie szczegółowych rozwiązań powinno iść w parze także z doświadczeniem oraz odnajdywaniem potwierdzenia słuszności podejmowanych decyzji choćby w czystej teorii. A ta wcale nie musi być straszna i spoglądać na nas złowrogo - wprost przeciwnie, dobrze wyartykułowana sprawia, że umysł twórczy i poszukujący potrafi otwierać się na problemy i zjawiska, które jak dotąd egzystowały w naszym świecie dość mglisto.
Często zadajemy sobie pytanie - Gdzie jednak jej szukać? Teraz wszyscy poszukujący otrzymują do ręki potężne narzędzie, jakim jest ponad 460-stronicowa publikacja wydawnictwa Karakter pod znamiennym tytułem "Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie". Znamiennym, ponieważ pośród blisko 40 zamieszczonych w niej tekstów rozpościera przed czytelnikiem zwięzły świat teorii i historii designu ostatnich stu lat. Tytułowa rozpiętość dwóch doświadczeń znajduje tutaj konkretne zastosowanie. Autorzy wyboru z pełną świadomością sięgają po teksty autorów, którzy zamiast beztroskiego powielania wzorców w codziennej praktyce proponują raczej szerszą perspektywę - odnalezienia własnego "pola widzenia" a także wyartykułowania go w każdej podejmowanej formie działalności oraz refleksji nad nią.

"Projektowanie graficzne jakie jest, każdy widzi. Dobry projekt powinien być satysfakcjonujący estetycznie i funkcjonalny. Punktem wyjścia i sednem naszej działalności jest praca nad tym, co postrzegamy. Opłaca się jednak uzupełnić własną wiedzę. Jest to o tyle przyjemne, że - jak pokazuje niniejsza antologia - pisać o projektowaniu można na rozmaite sposoby: znajdują się tu zdyscyplinowane naukowe rozważania i pełne dowcipu wariackie filipiki (czasem nawet w tym samym tekście!...). Łączy je wszystkie autentyczna pasja dla dziedziny, którą się zajmujemy, i zrozumienie faktu, że skoro jesteśmy projektantami, powinniśmy naszej pracy nadać jakiś sens" - przekonują we słowie wstępnym autorzy antologii: Przemek Dębowski i Jacek Mrowczyk.

Sens pracy odszukamy niemal w każdym zamieszczonym tutaj tekście, a ich rozpiętość gatunkowa i ciężar sprawia, że mierzymy się zarówno z esejami, jak i apelami czy polemikami wszystkich najważniejszych teoretyków projektowania graficznego na świecie. Książka poza niezliczonymi walorami dla polskiego czytelnika ma znaczenie pierwszorzędne: właśnie dzięki niej mamy szansę nadrobić narosłe przez lata zaległości, także w tej czysto literacko-teoretycznej warstwie. Znajdziemy tu teksty zarówno owianych legendą autorów: El Lissitzky, Jan Tschichold czy Paul Rand a także kalifornijskich postmodernistów spod znaku Emigre. A to dopiero początek niezwykłej intelektualnej przygody.

Nim jednak odnajdziemy pierwszy niezbędny nam drogowskaz, pierwszy krok skierujmy do księgarń. Właśnie od 18 kwietnia trafia w ręce polskiego czytelnika antologia "Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie" pod redakcją Przemka Dębowskiego i Jacka Mrowczyka.

Antologia ukazała się nakładem Wydawnictwa Karakter pod patronatem medialnym DesignAlive.pl. Więcej: www.karakter.pl