Patricia studiowała architekturę, a Patrizia sztukę, a jednak ostatecznie obie wybrały design. W Concordia Design w Poznaniu oglądać można wystawę Patrizii Moroso i Patricii Urquioli „Mothers of Invention” przygotowaną przez Lidewij Edelkoort. Składają się na nią prace Moroso i jej projektantów, prace Urquioli i jej producentów oraz wspólne prace Patrizii i Patricii.
Patricia studiowała architekturę, a Patrizia sztukę, a jednak ostatecznie obie wybrały design. W Concordia Design w Poznaniu oglądać można wystawę Patrizii Moroso i Patricii Urquioli „Mothers of Invention” przygotowaną przez Lidewij Edelkoort. Składają się na nią prace Moroso i jej projektantów, prace Urquioli i jej producentów oraz wspólne prace Patrizii i Patricii.
Ekspozycja zorganizowana z okazji otwarcia Concordii – nowego poznańskiego centrum designu i kreatywności dla biznesu, to pierwsza wspólna wystawa Patricii Urquioli i Patrizii Moroso, i zarazem jakby retrospektywa obu Patrycji, które od 13 lat łączy wielka przyjaźń.
– Przyjaźń i współpraca Patrizii i Patricii to dla wszystkich koneserów oraz amatorów designu najlepszy przykład nadawania, kształtowania, i utrwalania formy – stwierdza Lidewij Edelkoort, kuratorka wystawy. – Jako dzieci lat 60. obserwowały jak świat się kształtuje, buntuje, globalizuje i bogaci, a w ostatnich latach – jak pogrąża się w chaosie… Obie też zostały docenione w świecie, w którym design stał się najważniejszym środkiem kulturalnej ekspresji XXI wieku. Unoszone falą twórczości przełomu stuleci, pomogły ukształtować ten istotny okres w historii ludzkiej ekspresji. Te dwie kobiety na zawsze odmieniły profesję zdominowaną dotąd przez mężczyzn.
Urquiola projektuje dla znanych i wymagających firm takich jak B&B, Bisazza, Driade, Flos, Foscarini, Gandia Blasco, Kartell, Moltine & C czy Rosenthal, a ostatnio także dla sieci prestiżowych hoteli: Mandarin Oriental czy W. Natomiast Moroso współpracuje z najbardziej uznanymi i upartymi projektantami takimi jak: Ron Arad, Ross Lovegrove, Tokujin Yoshioka, Tom Dixon, Tord Boontje, Konstantin Grcic, Stephen Burks i Arne Quinze. Wiele z tych słynnych nazwisk i marek pojawia się na poznańskiej wystawie, na którą składają się prace Moroso i jej projektantów, prace Urquioli i jej producentów oraz wspólne prace Patrizii i Patricii.
Ich zażyłość i zaufanie pozwoliło nieraz na wariackie pomysły, jak ten kiedy Moroso poprosiła Urquiolę, młodą matkę, o projekt krzesła do sal konferencyjnych i hoteli. Projektantka wyobraziła sobie prezesów siedzących w dziecięcych pieluchach. Moroso zgodziła się i tak powstał fotel Smock. Komplet wypoczynkowy Klara został natomiast stworzony na podstawie rysunku kilkuletniej córki Urquioli.
– To rzadka okazja do zgłębienia intymnej natury i historii ich współpracy. Obie zaszczepiają w sobie pomysłowość ewoluującą w kierunku łączenia rzemiosła z przemysłem, kobiecych aspektów designu z męskimi, cech organicznych z syntetycznymi, etnicznych z industrialnymi. Tworzą bogatą mieszaninę odniesień, których nigdy dotąd nie zestawiano w tak subtelny sposób. Kulminacją tej współpracy jest dom Patrizii projektu Patricii – dodaje Lidewij Edelkoort.
Ekspozycja potrwa do 23 grudnia. Patronem jest designalive.pl.