JAK POZNAĆ COŚ, CZEGO NIE WIDAĆ

MAGDALENA JACKOWSKA

14.11.2010

WYDARZENIA

W ciągu siedmiu lat istnienia RMF Classic wyzwanie goniło wyzwanie. Mówienie o designie na antenie było i jest jednym z najtrudniejszych. Jak zainteresować słuchacza przedmiotem, którego nie można mu pokazać? Jakich słów użyć, by zaspokoić jego ciekawość? Pomysł na program o sztuce użytkowej narodził się kilka lat temu, gdy radio bardzo się zmieniało, a wraz z nim zmieniali się słuchacze. Okazało się, że rzeczy piękne są dla nich niezwykle ważne. Redakcja chciała im więc o tym mówić. Dziś przedmioty z klasą pojawiają się w różnych audycjach niemal codziennie.
Od września we wszystkie wtorkowe popołudnia Jadwiga Polus i Dariusz Stańczuk zapraszają w świat wzornictwa, projektowania, architektury i wnętrz. Czterogodzinny program prezentuje najciekawszych twórców i informuje o tym, co nowego i zaskakującego dzieje się w projektowaniu w Polsce i na świecie.


- Planując każde nowe wydanie magazynu, zawsze zadaję sobie pytanie, czym zaskoczyć odbiorców tym razem - mówi dziennikarka i prezenterka radia Jadwiga Polus. - Dla szerszego grona odbiorców sztuka użytkowa to dość tajemnicze określenie. Dlatego dla nas liczy się forma przekazu. Tak jak projektanci, koncentrujemy się na "opakowaniu" tematu w najciekawsze materiały! - zdradza kulisy pracy dziennikarka. Razem z Dariuszem Stańczukiem wyobrażają sobie na potrzeby programu, jaki dźwięk mogą wydawać omawiane przedmioty. 
- Przypomnijmy choćby "Bath Bombs", Woofiego, pieska na kable czy przezabawne "Designer Toys" - wycisnęły łzy śmiechu! - wspomina Jadwiga Polus.

Do zabawy z designem zapraszają swoich słuchaczy. Co tydzień na stronie internetowej radia pojawia się zdjęcie przedmiotu, który wygląda dziwnie, ale ma określoną funkcję użytkową. Zadaniem uczestników konkursu "Co z tym fantem zrobić?" jest odgadnąć, jaką i w zabawny sposób ją opisać. Gra z własną wyobraźnią, a potem żarty w listach od słuchaczy to kulminacyjny punkt programu. - Ludziom naprawdę ten pomysł się spodobał - mówi Dariusz Stańczuk. Autorzy starają się mówić w sposób maksymalnie prosty. Do udziału w programie zaprosili amerykańską korespondentkę RMF Classic Lidię Krawczuk, która przygląda się projektowaniu za oceanem i opowiada o tym. Projekty, jakie powstały z myślą o najmłodszych, przybliża znana popularyzatorka designu Agnieszka Jacobson-Cielecka. Prosty język i bogate materiały dźwiękowe - to atuty radiowego pasma o sztuce użytkowej.

Nowością jest cykl, przygotowywany wspólnie przez portal DesignAlive.pl i RMF Classic. "Poligon" to niezwykłe testy na żywo, podczas których dziennikarze dotykają, próbują, oceniają i komentują projekty polskiego i światowego designu. Ich relacji słuchać można we wtorki po godz. 17.00.

"Classic Design" w RMF Classic - wtorek, godz. 14.00-18.00.


- Planując każde nowe wydanie magazynu, zawsze zadaję sobie pytanie, czym zaskoczyć odbiorców tym razem - mówi dziennikarka i prezenterka radia Jadwiga Polus. fot. ARC

Dariusz Stańczuk. fot. ARC