Dom jak dziecięce marzenie

| MM

2 grudnia 2010 | Miejsca

W urokliwym regionie Południowego Tyrolu, na dawnym polu do mini-golfa powstał kompleks budynków szkolnych, zaprojektowanych przez austriackich architektów z Feld72.

W urokliwym regionie Południowego Tyrolu, na dawnym polu do mini-golfa powstał kompleks budynków szkolnych, zaprojektowanych przez austriackich architektów z Feld72.

Dom pobytu dziennego dla dzieci zbudowano na pochyłym terenie w małej miejscowości Terenten, położonej na przecięciu kultur niemieckiej, włoskiej i Ladin. Architektom chodziło o stworzenie miejsca, które „przemawiałoby” w takim samym stopniu do dzieci jak i dorosłych. Centrum z modrzewiowymi korytarzami i odsłoniętym, białym betonem, łączy klasy lekcyjne, wielofunkcyjne wspólne przestrzenie, biura, szatnie, halę sportową i sąsiadującą szkołę podstawową.

By pomóc uczniom rozpoznawać ich klasy i czuć się dobrze w ich własnej przestrzeni w tak dużym kompleksie, architekci zaprojektowali budynek jako trzy złączone domy. – Zróżnicowane części budynku zostały tak zaprojektowane, by nawiązywać wizualnie do pobliskiej szkoły podstawowej, a także uwzględnić możliwości percepcyjne dziecka. Domy różniące się kształtem pomagają dzieciom zorientować się i zrozumieć przestrzenną oraz społeczną organizację centrum – tłumaczą architekci.

Na zewnątrz budynek nawiązuje do lokalnej tradycji ze spadzistymi dachami i białymi ścianami, ale wewnątrz projekt ma bardziej wesoły, sprzyjający twórczej zabawie charakter. Wszystkie sale usytuowano od południowej strony, a świetliki i duże okna zapewniają naturalne światło. Poza tym centrum wykorzystuje odnawialne źródła energii i system naturalnej wentylacji.

– Chcieliśmy stworzyć zróżnicowane struktury przestrzenne, pomieszczenia stymulujące niezależną aktywność, komunikację, interakcję i estetyczną wrażliwość u dzieci. Pokoje, które można elastycznie dostosowywać do dziecięcych zajęć, jak i wykorzystywać jako miejsca wyciszenia – podkreślają architekci.

Wewnętrzne i zewnętrzne przestrzenie płynnie przenikają się, zaś dach został przekształcony w ogród, do którego można się dostać z górnego piętra. Plac zabaw, park oraz pobliskie łąki i lasy łączą się ze sobą, zapewniając dzieciom dostęp do otwartej przestrzeni. Podopieczni centrum mogą dostać się do ogrodu z każdej klasy przez kryte drewnem patio. Także wyposażenie centrum sprzyja twórczej zabawie. Pomysłowe ścianki z jednej strony służą jako schowki, z drugiej mogą być wykorzystywane przez dzieci jako miejsca do siedzenia, drabinki do wspinania czy rodzaj trójwymiarowej układanki.

Powiązane artykuły:

Przedszkole da się lubić

Mali Odkrywcy

Chróścice | 20 listopada 2014

Przedszkole przełamujące schematy.

Językowa planeta [zdjęcia]

Językowa planeta

Kościerzyna | 25 września 2014

Przedszkole i żłobek w wykonaniu Pracownia CGL.