DLACZEGO WARTO CHRONIĆ WZORY PRZEMYSŁOWE

TEKST SPONSOROWANY

15.4.2012

WYDARZENIA

Bardzo często to atrakcyjny wygląd zewnętrzny przedmiotu, a nie jego cechy techniczne, jest najcenniejszym atutem produktu wpływającym na jego wartość i jednocześnie najistotniejszym elementem decydującym bezpośrednio o jego wyborze przez klientów.
Nowoczesne i oryginalne wzornictwo przemysłowe jest istotnym elementem promocji firmy i elementem strategii tworzenia jego wizerunku. Wygląd produktu warto chronić jako wzór przemysłowy w celu uzyskania wyłączności rynkowej uniemożliwiając konkurentom czerpanie korzyści z kopiowania danego pomysłu.

Większość przedmiotów powszechnego użytku, takich jak meble, ubrania, lampy, ale także opakowania czy tkaniny może być chroniona jako wzory przemysłowe. Ochronie w ramach wzoru przemysłowego podlega jednak tylko wygląd danego produktu, jego elementy estetyczne i ozdobne decydujące o jego atrakcyjności, nie zaś cechy techniczne lub funkcjonalne.

Uzyskanie ochrony wyłączenie w Polsce możliwe jest poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym RP jednakże obecnie bardzo chętnie wybieraną także przez polskich projektantów i firmy formą ochrony wzorów jest ich rejestracja jako wzorów wspólnotowych w Unii Europejskiej przez Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego.

Procedura rejestracja wzoru wspólnotowego jest stosunkowo tania, wiąże się z minimum formalności i jest bardzo szybka (trwa zwykle dwa-trzy tygodnie). Maksymalny czas ochrony wzoru wynosi 25 lat od daty zgłoszenia.

Zarejestrowany wzór przemysłowy stanowi istotną wartość niematerialną firmy, jest jednym z aktywów znacząco podnoszących jej wartość. Posiadanie takiego prawa wyłącznego wpływa na konkurencyjność i pozycję rynkową firmy znacząco podnosząc jej prestiż. Chroniąc własność intelektualną (czyli także wzór przemysłowy) firma buduje swoją silną markę i markę swoich produktów, uzyskuje lepszą pozycję negocjacyjną i skutecznie przyciąga inwestorów. Dlatego będąc tak istotnym narzędziem gry rynkowej w relacji z konkurencją ochrona własności przemysłowej powinna stanowić pierwszoplanowy element strategii marketingowej każdego producenta.

Więcej: www.patpol.pl

MONIKA WIECZORKOWSKA, rzecznik patentowy, Patpol Kancelaria Patentowa Sp. z o.o.

Przykład wspólnotowych wzorów przemysłowych zarejestrowanych przez polskie firmy: Wzór wspólnotowy numer 001989542-0001.

Przykład wspólnotowych wzorów przemysłowych zarejestrowanych przez polskie firmy: Wzór wspólnotowy numer 001317754-0001.

Przykład wspólnotowych wzorów przemysłowych zarejestrowanych przez polskie firmy: Wzór wspólnotowy numer 000795794-0004

Przykład wspólnotowych wzorów przemysłowych zarejestrowanych przez polskie firmy: Wzór wspólnotowy numer 001928912-0029.