W tym roku konkurs "Śląska Rzecz" organizowany jest już po raz szósty. fot. Wojciech Trzcionka

DESIGN POPULARNY JAK ŚLĄSKIE KLUSKI

BM

1.6.2011

WYDARZENIA

"Śląska Rzecz" to jedyny regionalny konkurs designu w Polsce. - Chcemy, żeby nasz region nie kojarzył się tylko z kluskami śląskimi. Choć one pojawiły się na wizualnej identyfikacji tegorocznej edycji, bo zależy nam, żeby design stał się równie popularny jak owa potrawa - śmieje się Lubomira Trojan z Zamku Cieszyn, który już po raz szósty organizuje konkurs pod patronatem medialnym DesignAlive.pl.
- Konkurs "Śląska Rzecz" przyczynia się do odbudowy śląskiego etosu, dzięki któremu region jest kojarzony z pracowitością i produktem dobrej jakości - podkreśla Czesława Frejlich, wykładowca i redaktor naczelna kwartalnika "2+3D", która zasiada w konkursowym jury. "Śląska Rzecz" to szansa by docenić te firmy i organizacje, które dzięki podjęciu współpracy z projektantami kreują nową jakość śląskich wyrobów. I w ten sposób budują wizerunek Śląska jako regionu nastawionego na innowacyjność. Do tego grona z pewnością można zaliczyć laureatów z wcześniejszych lat. Są to m.in.: Moho Design, Famed S.A., Skoff Sp. z o.o., GTL S.A., Pracownia Sprzętu Alpinistycznego Małachowski, Zakład Inżynierii Ruchu, Hi-Mountain, Ars Cameralis Silesiae Superioris, Galeria Kronika.

Konkurs odbywa się w dwóch kategoriach: produkt oraz grafika użytkowa, w tym komunikacja wizualna i multimedialna. - Zaskoczyło mnie, że do konkursu zgłoszono nie tylko gadżety, wyroby regionalne, rzemiosło, ale i projekty nazwijmy to „wagi ciężkiej”, bardziej przemysłowe. To cieszy niezmiernie - ocenia Wojciech Małolepszy, prezes Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych, który przewodniczy jury.

W tegorocznej edycji 19 firm postanowiło poddać ocenie w sumie 22 produkty. Z kolei w kategorii projekty graficzne przyjęto 33 zgłoszenia od 28 firm. Dla porównania, sześć lat temu produktów było 10, a projektów graficznych - 16.

- Zgłoszono dużo dobrych projektów. Część z nich powstało na zlecenie samorządów, które zaczynają myśleć o przestrzeni publicznej. To dobry sygnał, choć takich projektów jest wciąż za mało - podsumowuje Czesława Frejlich. Projekty oceniali także: Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn, Barbara Szafir, reprezentująca Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, projektantka Anna Zabdyrska oraz Teodor Zientek z Górnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. Jury wybrało zwycięzców w obu konkursowych kategoriach, przyznało również nagrodę specjalną oraz nominowało do wystawy 11 produktów i 17 projektów graficznych.

Kim są zwycięzcy dowiemy się 3 czerwca podczas uroczystej gali w Zamku Cieszyn. Ekspozycja będzie też pokazana m.in. w Muzeum Śląskim w Katowicach (2-25 września) oraz na festiwalu Łódź Design (20-30 października). Konkurs "Śląska Rzecz" jest organizowany w ramach projektu Design Silesia pod patronatem medialnym DesignAlive.pl.