Wiosenne, czternaste wydanie magazynu „Design Alive” można już kupić w sieciach: Empik, Relay i Inmedio oraz wybranych concept stores. Tym razem przyglądamy się genowi ciekawości i zabieramy głos w dyskusji o przyszłości edukacji. Ponadto porywamy Was w podróż do Mediolanu pachnącego wiosną i nowalijkami designu oraz na brazylijską plażę, skąd polska projektantka Dorota Kabała przywiozła właśnie własnoręcznie wykonaną deskę surfingową.
Lubimy zadawać pytania, a w tym numerze pobijamy wszelkie rekordy ciekawości. Już w edytorialu redaktor naczelna Ewa Trzcionka buntuje się i pozostawia puste linijki. – Dlaczego? – zapytacie. Otóż póki zadajemy pytania, jako ludzkość rozwijamy się nieustannie. Doświadczając budujemy kapitał wiedzy. Bezcennej, bo zrodzonej z naturalnej ciekawości, która pcha ludzkość w nieustannym rozwoju. – Dlaczego, w takim razie – pyta nasza rozmówczyni Agata Wilam, założycielka Uniwersytetu Dzieci – w szkole nasze dzieci z pytających zmieniają się w odpytywanych i bezpowrotnie zabija się w nich gen ciekawości wciskając w utarte schematy? Dlaczego my rodzice, państwo, nauczyciele i nasze dzieci bierzemy wszyscy udział w wielkiej zbiorowej mistyfikacji, uczestnicząc w systemie edukacji stworzonym na wzór pruskiego wojska z XIX wieku. Wątpiący oraz intuicyjnie wyczuwający katastrofę rodzice i naukowcy nie są już w awangardzie. W tym numerze przyłączamy się do „Manifestu15” stworzonego przez kilkudziesięciu badaczy, teoretyków i praktyków nauczania z całego świata – zadajemy pytania o inne rozwiązania i metody, by ocalić gen ciekawości. Pytamy też, za autorem książki „Ostatnie dziecko lasu”, co się stanie gdy nasze dzieci zamknięte w świecie elektroniki, bezpiecznych klasach, strzeżonych osiedlach nie doświadczą nigdy zapachu wiosennej łąki i jaki to ma wpływ na kreatywność i rozwój społeczny.
To jednak nie koniec doświadczania nowego numeru. By poczuć wiosnę porywamy Was także do Mediolanu. W tym numerze znajdziecie prawdziwe kompendium wiedzy o tej światowej stolicy wzornictwa i kwietniowym tygodniu designu! Wojtek Trzcionka, dyrektor wydawniczy „Design Alive” i miłośnik stolicy Lombardii zarazem, przygotował specjalnie dla Was listę gorących i smacznych miejsc na mapie miasta, a Iwona Gach, szefowa marketingu, wędruje śladami aktorki Tildy Swinton i odkrywa przed Wami podwoje magicznej posiadłości mediolańskich fabrykantów Villi Necchi. Fotograficznie powędrujemy zaś w bardziej surowe klimatycznie rejony Europy, gdzie na Gotlandii w opuszczonych wojskowych bunkrach architekci stworzyli minimalistyczny domek wakacyjny, a nasza skandynawska wysłanniczka Eliza Ziemińska przedstawi Wam sagę o designie wprost ze sztokholmskiego tygodnia designu.
Na dokładkę – jak zawsze doświadczycie estetycznej ekstazy, tym razem w urodzinowej sesji zdjęciowej autorstwa Mariusza Gruszki i studia Ultrabrand. Tak, tak…to już od dwóch lat kurierzy z całego świata zwożą do redakcji „Design Alive” paczki starannie wyselekcjonowanych najciekawszych i najbardziej urzekających mebli, akcesoriów i książek.
Zachęcimy Was także do nakarmienia zmysłu słuchu, wędrując z Marcinem Mońką po nowej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, tym razem poza schematem architektonicznych ochów i achów, porozmawiamy sobie o muzyce z pracującymi tam na co dzień członkami orkiestry. W wyrazistym nurcie śląskim będzie także selekcja najciekawszych miejsc i przedmiotów dokonana przez katowickich „działaczy” z concept store’u Geszeft. Męska próżność będzie także doceniona – relacją wysłannika „Design Alive z fabryki samochodów Rolls-Royce w Wielkiej Brytanii.
Poniżej prezentujemy fragmenty tego, co odnajdziecie na 146 stronach najnowszego numeru „Design Alive”. Prenumeratę można zamówić tutaj.