CAŁE CLERKENWELL ŻYŁO DESIGNEM

KATARZYNA NOWAK (EKODIZAJN.PL), KORESPONDENCJA Z LONDYNU

1.6.2011

WYDARZENIA

Clerkenwell Design Week to międzynarodowy festiwal designu odbywający się w Clerkenwell w Londynie - dzielnicy biurowej, w której siedziby oraz showroomy ma wiele firm zajmujących się architekturą, projektowaniem wnętrz i mebli oraz trendami. Podczas festiwalu cała dzielnica żyje tym wydarzeniem, wystawy prezentowane są na ulicach, w kawiarniach, parkach oraz w ponad 60. salach wystawowych. Ekspozycjom towarzyszą liczne seminaria, wykłady oraz pokazy, które przyciągają setki zwiedzających.
W dniach 24-26 maja na festiwalu swoje produkty zaprezentowały międzynarodowe firmy, lokalne brytyjskie grupy projektowe oraz indywidualni dizajnerzy. W ostatniej grupie znalazły się "młode talenty" - niejednokrotnie osoby, których nazwiska są jeszcze nieznane i stawiają pierwsze kroki w dziedzinie designu. W tym roku w tej grupie zaprezentowano m.in. poetycką i ekscentryczną instalację domków dla ptaków oraz owadów odzwierciedlającą okoliczną architekturę.

Jednym z głównych tematów tygodnia był design po recesji lat 2008-2010. W jaki sposób klienci, projektanci i producenci zmienili swoją postawę po przebytym kryzysie? Czego się nauczyli? Czego oczekują od współczesnego wzornictwa? Przechodząc przez kolejne sale wystawowe oraz rozmawiając z projektantami można było łatwo wywnioskować, że klient nie jest już tak bardzo oszczędny jak podczas kryzysu. Jest skłonny wydać znacznie więcej na produkt, który musi zaspokoić jego wygórowane oczekiwania. Tym samym zwraca więcej uwagi na trwałość, ponadczasowość, doskonałe wykonanie i aspekt ekologiczny produktu. Gadżety jednosezonowe lub nietrwałe nie znajdują aprobaty. Projektanci unikają zbędnych zdobień i wzorów. Doceniają za to naturalny kolor i strukturę materiału. Dominujące kolory to beże, brązy i ponadczasowa biel. Dodatkowo pojawiają się delikatne, wyblakłe pastele. Pożądane materiały to naturalne drewno, len, filc, plastik i papier pochodzące z recyclingu.

"Mniej znaczy więcej" - to jak najbardziej aktualne hasło doskonale wpisuje się w "porecesyjne" wzornictwo. Ów minimalizm jest wszechobecny - widać go zarówno w oszczędnych formach mebli jak i w rezygnacji ze zdobień. Tę tendencję obserwujemy także w oświetleniu. Idealnym przykładem jest rozwiązanie firmy Hulger - energooszczędna żarówka Plumen o bardzo oryginalnym kształcie, zawieszona na przewodzie elektrycznym, która nie wymaga abażuru by spełniać estetyczną funkcję lampy.

Podczas festiwalu dużym powodzeniem cieszyły się uniwersalne meble modułowe, które można dostosować do różnych przestrzeni oraz wykorzystać na wiele sposobów. Modułowość mebla nadaje mu wielorakie zastosowanie oraz pozwala własnoręcznie przeprojektować wystrój wnętrza i tym samym nadać mu nowy charakter.

Szacunek i respekt dla środowiska naturalnego nie jest tylko jednosezonową modą. W każdym produkcie widać zwiększoną świadomość ekologiczną projektanta i producenta. Kosze Restore fińskiego projektanta Mika Tolvanena zostały wyprodukowane z przetworzonych butelek plastikowych, a krzesełka Worrior (Thinkingergonomix) są produkowane z bardzo lekkiego polimeru, który można w pełni poddać recyclingowi. Krzesełko waży tylko 1,5 kg i może udźwignąć do 300 kg.

Trendy zaprezentowane na tegorocznym festiwalu Clerkenwell jednoznacznie ukazują dominującą zasadę: w designie króluje czysta forma, jednakże to co najważniejsze, to przede wszystkim funkcjonalność. Stawianie na użytkowość w połączeniu z ekologią zapewnia uniwersalność i ponadczasowość produktu.

Na festiwalu Clerkenwell swoje produkty zaprezentowały międzynarodowe firmy, lokalne brytyjskie grupy projektowe oraz indywidualni dizajnerzy. fot. Katarzyna Nowak

Ex.t - meble modułowe. fot. Katarzyna Nowak

Instalacja Spontanious city. fot. Katarzyna Nowak

Pinch, czyli naturalne trendy. fot. Katarzyna Nowak

Krzesełka Warrior są produkowane z bardzo lekkiego polimeru. fot. Katarzyna Nowak

Kosze Restore fińskiego projektanta Mika Tolvanena. fot. Katarzyna Nowak